Συνολικές προβολές σελίδας

Δευτέρα, 29 Ιουνίου 2015

Ευρώπη: Μια Αιγύπτια...





Ακούμε από παντού πως η Ευρώπη είναι ελληνικό όνομα, (σημαίνει “αυτή με μεγάλα μάτια”) και αυτό χρησιμοποιείται σαν επιχείρημα υπέρ των Ελλήνων Ευρωπαϊστών και σαν επιχείρημα της κατοχύρωσης των δικαιωμάτων της Ελλάδας στην Δύση.

Δυστυχώς τα πράγματα δεν είναι έτσι.

Ας αρχίσουμε από την πρώτη αναφερόμενη πρόγονο της Ευρώπης, την Ιώ.
Η Ιώ ήταν κόρη του βασιλιά του Άργους Ίναχου, ή του Πειρήνα. Αλλά οι Φοίνικες έλεγαν πως ήταν δική τους πριγκίπισσα από την Φοινικική Σιδώνα, που απήχθη από τους Έλληνες. Επειδή δε η Ιώ μεταμορφώθηκε σε αγελάδα, πρέπει να ταυτίζεται με την αγελάδα Σιών των Εβραίων... Οι Αιγύπτιοι έλεγαν πως τους δόθηκε σα νύφη από τους Έλληνες. Συνεπώς, κάθε λαός της Ανατολικής Μεσογείου (και όχι της Ευρώπης) την διεκδικούσε, γιατί, σύμφωνα με τις μυθολογίες τους, ήταν η Γενάρχης τους, η ενσάρκωση του κυρίαρχου Τοτέμ της Αγελάδας.

Η Ιώ γέννησε στην Αίγυπτο τον Έπαφο με τον Δία. Ο Δίας ταυτίζοταν με τον Αιγύπτιο Άμμωνα -Αμμούν Ρα.
 Ο Έπαφος παντρεύτηκε την Μέμφιδα, την κόρη του Νείλου, και έκαναν την Λιβύη.
Η Λιβύη έκανε με τον Ποσειδώνα τον Αγήνορα και τον Βήλο.
Ο Αγήνορας πήγε στην Φοινίκη και με την κόρη του Νείλου Τηλέφασσα έκανε την Ευρώπη, τον Κάδμο, τον Φοίνικα, τον Κίλικα και τον Σύρο.

Αυτή λοιπόν η σχεδόν καθαρόαιμη Αιγύπτια, απόγονος του Νείλου και της Λιβύης, που κατοικούσε την Φοινίκη,με μόνο μια Ελληνίδα πρόγονο,(της οποίας όμως αμφισβητείται η καταγωγή)  απήχθη από τον Δία και ήρθε στην Κρήτη.
Η άφιξή της εορταζόταν με κάθε λαμπρότητα στην Ελλάδα (η γιορτή ονομάζοταν “Ελλώτια”) γιατί ουσιαστικά ενσάρκωνε την εισαγωγή Αιγυπτιακών και Φοινικικών στοιχείων πολιτισμού και θρησκείας στην Ελλάδα, και κατ΄επέκταση στην μετέπειτα ονομασθείσα από αυτήν Ευρωπαϊκή ήπειρο.

Αυτή η ονομασία ουσιαστικά σημαίνει πως η Ευρωπαϊκή ήπειρος επηρεάστηκε τόσο πολύ από τους Φοινικοαιγύπτιους, που πήρε το όνομα μιας δικιάς τους γυναίκας -αποστόλου.


Περισσότερα, και η βιβλιογραφία, εδώ
"Η φυλή Δαν και οι Δαναοί"

Τρίτη, 23 Ιουνίου 2015

Η ΜΕΓΑΛΗ ΕΞΟΔΟΣ. (Έξοδα) Ελύτης


ΑΝΑΓΝΩΣΜΑ ΤΡΙΤΟ
Η ΜΕΓΑΛΗ ΕΞΟΔΟΣ

(ΤΑ ΜΕΓΑΛΑ ΕΞΟΔΑ)

Ξυλογραφία του Τάσου
Πηγή, εδώ


(Από το «Άξιον Εστί» του Ελύτη, διορθωμένο και εμπλουτισμένο από τον Δημήτρη Σκουρτέλη)

Τις ημέρες εκείνες έκαναν σύναξη μυστική τα παιδιά και λαβανε την απόφαση, επειδή τα Μνημόνια πληθαιναν στην πρωτεύουσα, να βγουν έξω σε πλατείες με το μόνο πράγμα που τους είχε απομείνει : μια Μερτσέντες παλιά κάμπριο, με τις μαύρες αεροτομές και το σταυρουδακι του ήλιου. Όπου είχε κράτος η Ευρωπαϊκή Ένωση.

Και επειδη σιμωνε η μερα που το Κόμμα είχε συνηθιο να γιορταζει τον άλλο Σηκωμο, τη μερα παλι εκεινη ορισανε για το Πάρτι στο Χρηματιστήριο. Και νωρίς εβγηκανε καταμπροστα στον ήλιο, με πανου ως κατου απλωμένη την μπλε σημαία με τα αστεράκια, οι νέοι με τα καρνέ επιταγών που τους έλεγαν αλήτες. Και ακολουθούσανε αντρες πολλοί, και γυναίκες, και ματσωμενοι με τα επιτόκια και τα χαράτσια. Οπου εβλεπες αξαφνα στην τσέπη τους τόσες επιταγές, που 'λεγες ειχανε περάσει μέρες πολλές μεσα σε λιγην ωρα.

Τέτοιας λογής αποκοτιές, ωστόσο, μαθαίνοντας οι Άλλοι, σφόδρα ταραχτηκαν. Και τρεις φορές με το μάτι αναμετρώντας τις επιδοτήσεις τους, λαβανε την απόφαση να βγουν έξω σε δρόμους και σε πλατείες, με το μόνο πράγμα που τους είχε απομείνει: Ένα μάτσο πρόστιμα, και τα σίδερα, με τις κατασχέσεις και τα επιδόματα του κόλου. Όπου μήτε τόκος μήτε κέρδος, δακρυο ποτέ δεν έβγαλαν.

Και διορίζανε όπου να 'ναι, σφαλώντας τα βλέφαρα με απόγνωση. Και η Ανάπτυξη ολοενα τους κυριευε. Σαν να μην ήταν αλλος δρόμος πάνω σ' ολακερη τη γη, για να γίνει η Ανάπτυξη παρά μοναχα αυτος, και να τον είχαν παρει αμίλητοι, κοιταζοντας τηλεόραση, περ' απ' την άκρη της απελπισιάς, τη Γαλήνη που εμελλαν να γινουν, οι νέοι με τα με τα καρνέ επιταγών που τους έλεγαν αλήτες, και οι άντρες, και οι γυναίκες, και οι ματσωμένοι με τα επιτόκια και τα χαράτσια.

Και ξοδεύτηκαν Ευρώ πολλά μέσα σε λιγην ώρα. Και καταχραστήκανε πλήθος τα θηρια, και πολλά εμάζωξαν.

Και την άλλη μέρα εστείλανε στην Ελβετία τριάντα. (δις)

Το πρωτότυπο κείμενο:
ΑΝΑΓΝΩΣΜΑ ΤΡΙΤΟ Η ΜΕΓΑΛΗ ΕΞΟΔΟΣ 
Τις ημερες εκεινες εκαναν συναξη μυστικη τα παιδια και λαβανε την αποφαση, επειδη τα κακα μαντατα πληθαιναν στην πρωτευουσα, να βγουν εξω σε πλατειες με το μονο πραγμα που τους ειχε απομεινει : μια παλαμη τοπο κατω απο τ' ανοιχτο πουκαμισο, με τις μαυρες τριχες και το σταυρουδακι του ηλιου. Οπου ειχε κρατος η Ανοιξη. Και επειδη σιμωνε η μερα που το Γενος ειχε συνηθιο να γιορταζει τον αλλο Σηκωμο, τη μερα παλι εκεινη ορισανε για την Εξοδο. Και νωρις εβγηκανε καταμπροστα στον ηλιο, με πανου ως κατου απλωμενη την αφοβια σα σημαια, οι νεοι με τα πρησμενα ποδια που τους ελεγαν αλητες. Και ακολουθουσανε αντρες πολλοι, και γυναικες, και λαβωμενοι με τον επιδεσμο και τα δεκανικια. Οπου εβλεπες αξαφνα στην οψη τους τοσες χαρακιες, που 'λεγες ειχανε περασει μερες πολλες μεσα σε λιγην ωρα. Τετοιας λογης αποκοτιες, ωστοσο, μαθαινοντες οι Αλλοι, σφοδρα ταραχτηκαν. Και τρεις φορες με το ματι αναμετρωντας το εχει τους, λαβανε την αποφαση να βγουν εξω σε δρομους και σε πλατειες, με το μονο πραγμα που τους ειχε απομεινει: μια πηχη φωτια κατω απ' τα σιδερα, με τις μαυρες κανες και τα δοντια του ηλιου. Οπου μητε κλωνος μητε ανθος, δακρυο ποτε δεν εβγαλαν. Και χτυπουσανε οπου να 'ναι, σφαλωντας τα βλεφαρα με απογνωση. Και η Ανοιξη ολοενα τους κυριευε. Σαν να μην ητανε αλλος δρομος πανω σ' ολακερη τη γη, για να περασει η Ανοιξη παρα μοναχα αυτος, και να τον ειχαν παρει αμιλητοι, κοιταζοντας πολυ μακρια, περ' απ' την ακρη της απελπισιας, τη Γαληνη που εμελλαν να γινουν, οι νεοι με τα πρησμενα ποδια που τους ελεγαν αλητες, και οι αντρες, και οι γυναικες, και οι λαβωμενοι με τον επιδεσμο και τα δεκανικια. Και περασανε μερες πολλες μεσα σε λιγην ωρα. Και θερισανε πληθος τα θηρια, και αλλους εμαζωξαν. Και την αλλη μερα εστησανε στον τοιχο τριαντα.
Πηγή εδώ

Τρίτη, 2 Ιουνίου 2015

Ο Δίσκος της Φαιστού

ΠΑΤΡΙΣ :: Πολιτισμός & Διασκέδαση :: Πολιτιστικά Νέα :: Εμφάνιση άρθρου

Πολιτιστικά ΝέαΣινεμάΒιβλίοΜαντινάδεςΤουρισμόςΠαραλίες της Κρήτης
Περιεχόμενα
 Κρήτη
 Ελλάδα/Κόσμος
 Αθλητισμός
 Πολιτισμός & Διασκέδαση
 Επιστήμη & Τεχνολογία
 Εκπαίδευση
 Οικονομία
 Ύπαιθρος
 Προεκτάσεις
 Πληροφορίες
 Υπηρεσίες
 Αφιερώματα
 Pets Life - Κατοικίδια
Ψηφοφορία
Ποια είναι η δημοφιλέστερη περιφερειακή ομάδα της χώρας ;
 ΟΦΗ
 Λάρισα
 Ξάνθη
 Γιάννινα
 Παναχαϊκή
 Ολυμπιακός Β.
 Παναιτωλικός

Θρησκευτικό κείμενο ο “γρίφος” του δίσκου της Φαιστού
Ο δρ. Γκάρεθ Οουενς μιλά στην “Π” για την εξάχρονη μελέτη του



Της Κατερίνας Μυλωνά

«Φως» στο μυστήριο χρόνων που αφορά την αποκρυπτογράφηση του δίσκου της Φαιστού προσπαθεί να δώσει ο δρ. Γκάρεθ Όουενς, ο οποίος έπειτα από έξι χρόνια έρευνας έχει καταφέρει να αναγνώσει το μυστηριώδες κείμενο κατά 90%.

Ο κ. Όουενς μιλά στην «Π» για τα αποτελέσματα της μέχρι τώρα έρευνάς του αλλά και τα επόμενα βήματά του.

 Μετά από τόσα χρόνια έρευνας, σήμερα μπορούμε να πούμε τι γράφει ο δίσκος της Φαιστού;

«Μπορούμε να διαβάζουμε το δίσκο της Φαιστού και μπορούμε να πούμε με βεβαιότητα ότι το κείμενο είναι θρησκευτικό. Αυτό που προσπαθώ να κάνω τώρα είναι να εστιάσω στις λεπτομέρειες. Έχει σημασία ότι πιστεύουμε ότι σχεδόν έχουμε ολοκληρώσει την ανάγνωση του δίσκου της Φαιστού και πάντα τονίζω ότι να διαβάζεις κάτι δεν είναι το ίδιο με το να το καταλαβαίνεις. Χαίρομαι γιατί ο κόσμος το καταλαβαίνει αυτό. Η ανάγνωση με τις φωνητικές αξίες είναι ένα βήμα που πρέπει να γίνει για να είναι η βάση, πάνω στην οποία θα δουλεύουμε το δίσκο της Φαιστού.

Είναι θρησκευτικό κείμενο γιατί έχουμε τέσσερις με πέντε λέξεις στη Β΄ πλευρά που είναι σχεδόν οι ίδιες με λέξεις από το Γιούχτα. Το είπε ο Έβανς ότι μάλλον είναι θρησκευτικό κείμενο, έναν χρόνο μετά που βρέθηκε, είχε πολύ καλή αίσθηση για τους Μινωίτες. Και οι Ιταλοί αρχαιολόγοι έκαναν καταπληκτική δουλειά στη Φαιστό. Το θέμα, όμως, είναι τι μπορούμε να αποδείξουμε μέσω της γλωσσολογίας, να πλησιάσουμε το κείμενο. Πιστεύουμε ότι έχουμε κάνει την καλύτερη ανάγνωση αλλά κι εμείς έχουμε κάνει λάθη φυσικά, δεν το διαβάζουμε 100%.»

Είναι ύμνος; Προσευχή;

«Αυτό έχει πει ο Έβανς παλιότερα επειδή έχει ομοιοκαταληξία, έχει στίχους που τελειώνουν με τις ίδιες λέξεις. Ασχετα με τη γλώσσα καταλαβαίνεις ότι ακούς κάτι που επαναλαμβάνεται, είναι μουσική. Εχουμε ποίημα που είναι από θρησκευτικό κείμενο, είναι ύμνος, ψαλμωδία.

Και δεν έχει αριθμούς, πάνω από 90% των μινωικών γραφών έχουν αριθμούς γιατί είναι λογιστικά. Για αυτό, πιθανόν να είναι θρησκευτικό. Για μένα η απόδειξη είναι οι λέξεις από τη Β πλευρά.»

 Σε ποια θεότητα απευθύνεται;

«Η μία θεωρία μου είναι ότι μπορεί να έχει σχέση με τη μητέρα και θεότητα και υπάρχει μία θεότητα στην Γραμμική Β από την Πύλο, po-ti-ni-ja i-qe-ja POTNIIA  IQEJA,  για εμάς η λέξη κλειδί πάνω στο δίσκο είναι IQEKURJA. Σκέφτομαι αν έχει σχέση με τη θεότητα που ξέρουμε από την Πύλο με τη Γραμμική Β».

Απέχουμε από το να φτάσουμε στο σημείο να διαβάσουμε λέξη- λέξη;

«Διαβάζουμε τώρα. Με το συνάδελφο John Coleman συμφωνούμε στις φωνητικές αξίες πάνω από 90% και το Μάιο θα το παίξουμε για το κοινό ώστε να ακούσει τη βελτιωμένη εκδοχή του δίσκου του Φαιστού. Το είχα παίξει στο Tedx στο Ενυδρείο, ήταν πολύ ωραία, αισθάνθηκα δέος. Είμαστε κοντά στους Μινωίτες και δεν φαντάστηκα ότι θα φτάσουμε εκεί. Με την τεχνολογία, με την επιγραφική δουλειά με το συνάδελφο έχουμε εφαρμόσει την αποκρυπτογράφηση στις μινωικές γραφές. Ο δίσκος της Φαιστού είναι επιγραφή από λεγόμενα “μινωικά ιερογλυφικά”. Το διαβάζουμε ξανά στο τμήμα Ακουστικής του ΤΕΙ στο Ρέθυμνο.

Είναι μια προσέγγιση του πώς μίλησαν οι Μινωίτες. Η γραφή πλησιάζει τη γλώσσα και η γλώσσα τη σκέψη, έχω την αίσθηση ότι διαβάζοντας τη μινωική γραφή πλησιάζουμε την μινωική γλώσσα και αν μπορέσουμε να δούμε παραπάνω τις λέξεις, πλησιάζουμε και τη μινωική σκέψη, αυτό είναι που με γοητεύει.»

Δεν μπορούμε όμως να πούμε τι σημαίνει;

«Όχι, τι φθόγγους κάνει. Αυτό που ήθελα να ολοκληρώσω πρώτα με βοήθεια και από άλλους ήταν η καλύτερη ανάγνωση που μπορούσαμε να κάνουμε , δεχόμενος ότι φυσικά κι εμείς θα κάνουμε λάθη, δεν υπάρχει κάποιος που δεν κάνει λάθη, υπάρχει κάποιος που δεν προσπαθεί, που δεν τολμάει».

Υπάρχει αντίστοιχο εύρημα σε παγκόσμιο επίπεδο που να αποτελεί τόσο μεγάλο ερωτηματικό;

«Δε νομίζω. Ο κόσμος γοητεύεται από αυτό. Το National Geographic έστειλε ανθρώπους από Νέα Υόρκη και Λονδίνο.

Το παρομοιάζω με το μυστήριο του Στόουνχετζ, αλλά επίσης υπάρχουν επιστημονικές προσεγγίσεις. Το θέμα είναι να σταματάς και να μην κάνεις φαντασία. Το Στόουνχετζ είναι ρολόι, έχει σχέση με την αστρονομία. Για τις λεπτομέρειες δεν είμαστε σίγουροι, γιατί, ποιος το έφτιαξε και πώς.

Θα παρομοίαζα το δίσκο μας και με την Ατλαντίδα, όσο αφορά τα μυστήρια του αρχαίου κόσμου και πιστεύω πως η Σαντορίνη είναι η πηγή του μύθου αυτού, άλλοι λένε για τον Ατλαντικό. Στο Ρέκιεβικ που πήγα για να δώσω διαλέξεις καλεσμένος ενός από τα Πανεπιστήμια του Ρέκιεβικ και από το Βρετανικό Συμβούλιο για τον μινωικό πολιτισμό, λένε ότι εκεί είναι η Ατλαντίδα.

Η μυθολογία μου αρέσει πάρα πολύ γιατί οι άνθρωποι δεν αλλάζουν.

Έχουμε ένα χειροπιαστό πρόβλημα μπροστά μας, αυτό πρέπει να λύσουμε.

Η μυθολογία δείχνει πώς κάποιος σκέφτεται...»

 Είμαστε κοντά στο να ερμηνεύσουμε το δίσκο;

«Κάθε σημείο έχει φωνητική αξία, είναι ο σκελετός της γραφής. Το πρόβλημα με τους Μινωίτες είναι ότι διαβάζουμε αλλά δεν ξέρουμε τόσο καλά τη γλώσσα. Αν ήταν ελληνική γλώσσα θα είχαμε καταλάβει κάτι. Η μινωική γλώσσα δεν είναι ελληνική. Το θέμα δεν είναι η ανάγνωση αλλά η ερμηνεία. Θα την παλέψουμε όταν έχουμε κάνει την καλύτερη ανάγνωση που μπορούμε. Αρχίζουμε να έχουμε ιδέες για μερικές λέξεις. Ωστόσο πρέπει να κάνεις μία ενιαία θεωρία που να ασχολείται με όλο το κείμενο αλλά δε σημαίνει ότι πρέπει να εξηγήσεις την κάθε λέξη. Και στη Γραμμική Β’ είναι πράγματα που δεν έχουμε καταλάβει ακόμα.

 Διαβάζουμε το κείμενο, αλλά είναι και πολύ όμορφο και το αντικείμενο. Ο Δίσκος της Φαιστού για μένα είναι μινωική, θρησκευτική επιγραφή. Αυτό μπορούμε να το αποδείξουμε επειδή έχουμε τις λέξεις από το Γιούχτα, έχουμε μέτρο σύγκρισης. Οι μινωικές θρησκευτικές επιγραφές από το Γιούχτα ήταν το αντικείμενο της διατριβής μου.

Έχουμε τις λέξεις που είναι ο μινωικός λογότυπος προσφορών, λέω ότι είναι ο μινωικός κανών. Η λέξη κλειδί είναι η IQEKURJA. Εχω πει ότι μπορεί να έχει σχέση με τη μητέρα, αυτό είναι που μπορεί να ξεκλειδώσει το κείμενο, το θέμα είναι και το αντικείμενο.

Για μένα ο δίσκος της Φαιστού είναι κάτι σαν το Ευαγγέλιο στην εκκλησία, είναι πάρα πολύ όμορφο και ίσως είχε ενδιαφέρον για τους ανθρώπους να το κρατάνε.

Ως κείμενο σημαίνει κάτι στον Μινωίτη, το Ευαγγέλιο σημαίνει κάτι για εκείνον που πάει στην εκκλησία, έχει συναίσθημα».

Έχουμε εικόνα για τη χρήση του;

«Αρχαιολογικά είναι πολύ σημαντικό το περιεχόμενο. Οι Ιταλοί έκαναν πολύ καλές ανασκαφές στη Φαιστό και το δωμάτιο όπου βρέθηκε, είπαν ότι ήταν δωμάτιο κληρικού, ιερέα. Είχε μέσα και μια πινακίδα Γραμμική Α και κεραμικά, καμαραϊκά αγγεία.

Ο δίσκος είναι από σφραγίδες και ψήθηκε επίτηδες. Οι πιο πολλές επιγραφές ψήθηκαν κατά λάθος, από τη φωτιά στα ανάκτορα.

Είναι σπιράλ, δεν μπορώ να τον κοιτάω και να μη σκέφτομαι το λαβύρινθο.

Υπάρχει μια σπουδαία επιγραφή από το Αρκαλοχώρι, ο διπλός πέλεκυς ο οποίος έχει ένα κείμενο που σχετίζεται με το δίσκο της Φαιστού και τα λεγόμενα “μινωικά ιερογλυφικά”.

Όταν πήγα στο Λονδίνο το 2008 και ο Αμερικάνος είπε ότι είναι πλαστός, από την Ελλάδα δεν πήγαν άλλοι άνθρωποι και απογοητεύτηκα. Πρέπει να ακουστεί η φωνή της λογικής.

Εκεί συνεργάστηκα με τον καθηγητή και φίλο, John Coleman από την Οξφόρδη.

Τον διαβάζουμε, θέλουμε να κάνουμε την ανάγνωση διαθέσιμη και προσβάσιμη σε όλους. Κάποιος μπορεί να προτείνει κάτι ή να συνεχίσει τη δουλειά μας. Ελπίζουμε να προσφέρουμε κάτι.

Να σημειώσουμε ότι ο Δίσκος αρχίζει να μας λέει μερικά πράγματα, τα διαβάζουμε, τα προσέχουμε.

Αφού το περιεχόμενο είναι θρησκευτικό, ξεχνάμε τα άλλα. Πρέπει να αρχίσουμε να προσπαθούμε να προσφέρουμε μια λύση. Όταν άρχισα να κάνω την έρευνα ήρθα να μελετήσω τη Γραμμική Β. Εκανα την διατριβή μου στη Γραμμική Α και τη μινωική γλώσσα και απέδειξα ότι είναι ινδοευρωπαϊκή γλώσσα, δεν είναι διάλεκτος της ελληνικής . Αν ήταν διάλεκτος θα την καταλαβαίναμε. Άρχισα να σκέφτομαι να κάνω κάτι με το δίσκο της Φαιστού, αφού είναι το πιο γοητευτικό κείμενο που έχουμε στην Κρήτη. Είναι 61 λέξεις αν ποτέ μάθουμε κάτι από εκεί θα μας βγάλει μινωική ιστορία, όχι προϊστορία. Ιστορία σημαίνει “γράφω”. Αν εμείς δεν καταλαβαίνουμε τι γράφει ο άλλος, εμείς έχουμε το πρόβλημα. Είμαστε πνευματικοί αγράμματοι μάλλον.

Να σημειωθεί ότι οι λέξεις στο Γιούχτα βρέθηκαν σε επιγραφές με μινωικά τάματα, δίπλα υπάρχει η εκκλησία του Αφέντη Χριστού. Τα περισσότερα γράφουν «ευχαριστώ». Το μήνυμα του δίσκου μπορούσε να είναι κάτι τόσο απλό και ανθρώπινο. Είμαστε όμως απλοί και ανθρώπινοι να το αναγνωρίσουμε;»